Andy Warhol

An American Story

Sara Hildénin taidemuseossa oli keväällä 2014 esillä poptaiteen ikonin, Andy Warholin (1928–1987) tuotantoa esittelevä laaja näyttely. Näyttelyyn valitut teokset ja niitä taustoittava arkistomateriaali tarjosivat läpileikkauksen Andy Warholin uran keskeisiin vuosiin 1961–86. Taiteilija, joka itse kiisti olevansa taiteilija lainkaan, muutti käänteentekevästi kuvan Amerikasta ja samalla kuvan modernista yhteiskunnasta.

Näyttely oli järjestetty teemojen ympärille. Se ei tyytynyt tarjoamaan ainoastaan näyttävää kavalkadia Warholin tunnetuimmista teoksista, vaan nimensä mukaisesti esitteli myös amerikkalaisen tarinan Warholin kuvaston kautta. Elämä, kuolema ja yhteiskunta ovat Warholin taiteen kulmakivet. Kulutuskulttuuria, tähtikultti-ilmiön syntymistä, massakulttuuria, politiikkaa ja ensimmäisiä maailmanlaajuisia mediatapahtumia välittivät Warholin ikoniset teosaiheet: Campbellin säilykepurkit, julkkismuotokuvat, Mao Zedong, Kennedyn sureva leski sekä kuolemantuomioon liittyvä kuvasto.

Lisäksi näyttelyssä esiteltiin harvemmin nähtyä puolta Warholin taiteesta, kuten myöhäiskauden abstrakteja maalauksia. Runsas arkistomateriaali, levyjen ja lehtien kannet, Warholin Factoryssa kuvatut koekuvaukset, ”elävät muotokuvat” ja ommellut valokuvat perehdyttivät katsojan Warholin taiteen monipuolisuuteen. Mukana oli myös useita omakuvia: Warhol toisti omakuvateemaa jatkuvasti, tarkensi ja työsti sitä aina uudestaan käyttäen eri tekniikoita ja erilaisia pohjia.

Yksi kiinnostavista ja harvoin esillä olleista teoskokonaisuuksista liittyi Napolissa vuonna 1980 -tapahtuneeseen maanjäristystragediaan. Warhol toisti tulivuoren kuvaa, napolilaisen kuvaston klassisinta aihetta, tavoitteenaan vahvistaa odottamattoman purkauksen luomaa mahtavaa vaikutelmaa. Teossarjaan kuuluva Seismografi sen sijaan on yksiväriselle mustalle kankaalle maalattu viiva, joka esittää maanjäristyksen aikana seismografiin piirtynyttä käyrää.

Näyttelyn noin 150 teosta oli lainattu merkittävistä instituutioista kuten Andy Warhol Museumista Pittsburghista ja MUMOK Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig -museosta Wienistä. Näyttely toteutettiin yhteistyönä Fondazione Pisan, Giunti Mostre Arten ja Claudia Zevi & Partnersien kanssa. Näyttely oli ollut esillä Palazzo Blussa Pisassa, jossa näyttely keräsi yli 80 000 kävijää. Näyttelyn kuraattoreina toimivat Walter Guadagnini ja Claudia Zevi.

Sara Hildénin taidemuseossa näyttely keräsi 42 000 kävijää.