Robert Longo
Yhdysvaltalaisen Robert Longon (s. 1953) mustavalkoinen visuaalinen maailma haastaa käsityksemme totuudesta. Se muodostaa odottamattomia rinnastuksia sisällön ja muodon välille. Sara Hildénin taidemuseon näyttelyn pääpaino oli Longon suurikokoisissa hiilipiirustuksissa.
Longo on luonnehtinut itseään kuvavarkaaksi, joka hyödyntää teoksissaan elokuvia, taidehistoriaa ja median jatkuvaa kuvavirtaa, mutta kysymys on myös hänen muistoistaan. Hän pyrkii tasapainoon henkilökohtaisen ja sosiaalisesti merkityksellisen välillä.
Longon kuvastoa on luonnehdittu periamerikkalaiseksi ja miehiseksi – yhtä aikaa mahtipontisen loistokkaaksi mutta myös uhkaavaksi. Longo esittää kohteensa usein täydemmillään: olemassaolonsa tarkoituksen täyttymisen hetkellä. Hänen teoksissaan ruusut puhkeavat kukkaan ja hyökyaallot nousevat tuhovoimaiseen mittaansa.
Longolla on tapana työskennellä yhtäaikaisesti usean teoksen parissa. Kuva-aiheet limittyvät toisiinsa muodostaen vastakohtia ja rinnastuksia. Hän leikkaa ympäröivästä kuvien tulvasta otoksen ja vangitsee sen teokseensa. Longo kutsuu katsojaa pysähtymään kuvan ääreen. Hänestä vauhdin hidastaminen (slowing down) on tärkeää, jotta ymmärtäisimme mistä ympärillämme tapahtuvissa asioissa on kysymys. Hitaus konkretisoituu myös Longon työskentelytavassa. Hiili on materiaalina hauras, ja hänen taiteellinen prosessinsa työläs ja aikaa vievä. Tähän yhdistyy Longon ajatus siitä, että taide on uskomista: jotta johonkin käyttää huomattavan määrän aikaa, siihen on uskottava perustavaa laatua olevalla tavalla.
Longo työstää hiilipiirustuksia sarjoina temaattisten kokonaisuuksien sisällä. Näyttelyssä nähdään hänen keskeisiä, ajankohtaisia aihepiirejään. Varhaisin kokonaisuus The Essentials on Longon tulkinta luomismyytistä ja kuvien vaikutuksesta ihmismieleen. Piirustukset nukkuvista lapsista merkitsevät taiteilijalle maailman syntyä (Untitled (Perseus), 2008). Hallitsemattomat luonnonvoimat, (Untitled (Hellion), 2011) asettuvat ihmisyyden vastavoimaksi. The Mysteries teema käsittelee puolestaan intuitiota ja tunteisiin vetoavien kuvien ikonografiaa. Vankeudessa elävät tiikerit (Untitled (Cavaliere Bianco), 2014) rinnastuvat Nasreen-nimiseen sarjaan huntuun verhoutuneista naisista.
Longolle taide on tapa ymmärtää ja kyseenalaistaa ympäröivää todellisuutta. Taidehistorian tutkiminen merkitsee hänelle ehtymätöntä käyttövoimaa. Longoa kiinnostaa näkymättömän näkyväksi tekeminen. Sarjassaan Hungry Ghosts Longo tutkii tunnetuista maalauksista otettuja röntgenkuvia. Hän pyrkii tavoittamaan maalausten pinnanalaisen totuuden.
Sodanvastainen liikehdintä ja yhteiskunnallisuus vaikuttivat Longoon syvästi jo 1960-luvulla. Hänelle taide on poliittista. Longon viimeisin teoskokonaisuus The Destroyer Cycle heijastelee maailmaa, jossa parhaillamme elämme. Longo käsittelee nyky-Amerikkaa, maailmanpoliittisia valtasuhteita, sotaa, mustaihoisiin kohdistuvaa poliisiväkivaltaa, rasismia vastustavia mielenosoituksia, terrorismia ja viihdeteollisuutta. Sarjaan kuuluvat esimerkiksi Untitled (Prisoners), Untitled (Football Players, Rams, Hands Up) ja (Untitled (Riot Cops), kaikki vuodelta 2016. Siihen linkittyvät myös Amerikan valtiolippua kuvaavat teokset, joita Longo on tehnyt 1980-luvulta lähtien ja myös veistos All you Zombies: Truth Before God (1986 / 2012).
Longo opiskeli kuvanveistoa Buffalon osavaltionyliopistossa. Valmistuttuaan hän palasi kotikaupunkiinsa New Yorkiin, missä vaikutti The Pictures Generation -taiteilijaryhmän keskeisenä hahmona. Läpimurtonsa hän teki piirustussarjalla Men in the Cities, joka on yksi 1980-luvun postmodernin taiteen ikoneja. Sara Hildénin taidemuseon näyttely oli ensimmäinen laaja katsaus taiteilijan tuotantoon Pohjoismaissa ja samalla yksi hänen suurimmista museonäyttelyistään.