Anj Smith

Sea Lily, Feather Star

Sara Hildénin taidemuseon yläkerran näyttely oli Anj Smithin (s. 1978) ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Näyttelyn nimeä pohtiessaan Smith löysi krinoidit, eli merililjat ja hiustähdet. Krinoidit ovat kehittyneet verkkaisesti, mutta pysyneet pohjimmiltaan samana. Ne muovautuvat vallitsevien olosuhteiden mukaan ja ovat monimutkaisuudessaan kiehtovia. Smithille niistä tuli henkilökohtainen vertauskuva maalaamiselle.

Anj Smithin tuotannon keskiössä on maalaaminen niin aiheena, tekniikkana, henkilökohtaisena kielenä kuin kulttuurisena ilmiönä. Öljyvärimaalauksen Smith kokee erityisen rikkaana käsittelemiensä aiheiden ilmaisuun. Hän hyödyntää monipuolisesti sen erilaisia keinoja: läpikuultavia ja paksuja maalikerroksia, yksikarvaisella siveltimellä maalattuja yksityiskohtia ja suoraan tuubista puserrettua värimassaa.

Anj Smithin teoksissa limittyvät perinteiset maalaustaiteen alalajit maisema, muotokuva ja asetelma. Ne ovat psykologisia maisemia ja epäsuoria muotokuvia henkilöistä, jotka eivät ole enää läsnä, mutta ovat jättäneet itsestään jälkiä erilaisten yksityiskohtien muodossa. Henkilöhahmo toimii välineenä, jonka avulla Smith kartoittaa esimerkiksi ahdistuksen tai vieraantuneisuuden kokemuksia. Hän korostaa silmiä ohjatakseen katsojan huomion sisäiseen maailmaan. Uusimmissa maalauksissaan Smith on käsitellyt muun muassa identiteetin haurauteen ja sukupuolen moninaisuuteen liittyviä kysymyksiä.

”Tärkein välineeni ovat ajatukset”, sanoo Anj Smith, joka yhdistää perinteisen öljyvärimaalauksen käsitteelliseen nykytaiteeseen. Anj Smithin innoittajat ovat moninaisia ja kerroksellisia: psykologia, kirjallisuus, kielen rajallisuus, luonto, muoti, punk-kulttuuri ja maalaustaiteen historia, arkipäiväinen ja ylenkatsottu.