Kansainvälistä kuvataidetta 1900-luvun alusta tähän päivään

Näyttely Vihreän puun punaiset linnut – Teoksia Sara Hildénin Säätiön ulkomaisesta kokoelmasta esittelee Sara Hildénin taidemuseon 45-vuotisjuhlapäivän kunniaksi Sara Hildénin Säätiön ulkomaisen kokoelman keskeisiä taiteilijoita ja teoksia 1900-luvun alkuvuosista tähän päivään.

Näyttely rakentuu ajallisille kokonaisuuksille. Museon yläkerrassa esitellään 1900-luvun taiteen suuntauksia, ja alakerrassa on valikoima kokoelman 2000-luvun taiteilijoiden teoksia.

Näyttelyn varhaisin teos on Aristide Maillolin pronssifiguuri vuodelta 1903 ja uusin Thomas Houseagon vuonna 2023 valmistunut veistos. Osa kokoelman uusimmista teoksista on näyttelyssä ensi kertaa esillä, kuten Kiki Smithin suurikokoinen piirustus Vihreän puun punaiset linnut (2006), jolta näyttelyn nimi on lainattu.

Sara Hildén osti paitsi 1900-luvun alkupuolen modernismia myös aikansa nykytaidetta. Näyttelyssä on sekä Saran Hildénin tekemiä hankintoja että Sara Hildénin Säätiön uusimpia hankintoja”, kokoelmapäällikkö Maria Laine luonnehtii.

Sara Hildénin Säätiön taidekokoelma sai alkunsa vuonna 1962, jolloin Sara Hildén lahjoitti omistamansa taideteokset nimeään kantavalle säätiölle. Kansainvälinen kuvataide on säätiön perustamisesta lähtien ollut taidekokoelman merkittävimpiä painopisteitä. Tällä hetkellä Sara Hildénin Säätiön ulkomaisen taiteen kokoelmaan kuuluu yli 500 taideteosta lähes 230 taiteilijalta. Taidekokoelman pysyvä koti on Sara Hildénin taidemuseo.

”Sara Hildénin Säätiön teoksia on museossa esillä vaihtuvina näyttelyinä sekä osana nykytaiteen katselmuksia. Tässä näyttelyssä Jean-Michel Othonielin teos ennakoi tulevaa kesänäyttelyä, joka esittelee Othonielin taidetta laajemmin”, museonjohtaja Anna Hjorth-Röntynen kertoo.

Näyttelyssä esillä oleva Othonielin suurikokoinen teos Valko-punainen helminauha (2010) ilmentää hänen taiteensa tyypillisintä elementtiä eli lasihelmiä, joiden avulla hän luo koruja muistuttavia veistoksia. Tulevan näyttelyn luontoaiheiseen teemaan Othoniel sai inspiraationsa museota ympäröivästä veistospuistosta järvenrantanäkymineen.

Näyttely Vihreän puun punaiset linnut – Teoksia Sara Hildénin Säätiön kokoelmasta 17.2.2024 –12.5.2024. Taiteilijat: Josef Albers, Arman, Francis Bacon, Stephan Balkenhol, Ross Bleckner, Pierre Bonnard, Victor Brauner, Claudio Bravo, Pierre Buraglio, Rafael Canogar, Anthony Caro, Giorgio de Chirico, Christo, Chuck Close, Enzo Cucchi, Richard Deacon, Berlinde De Bruyckere, Paul Delvaux, Nicolas de Staël, Marcel Dzama, Andreas Eriksson, Francisco Farreras, Mark Francis, Lucio Fontana, Ellen Gallagher, Alberto Giacometti, Juan Gris, Subodh Gupta, Thomas Houseago, Jean Olivier Hucleux, Allen Jones, Alex Katz, Edward Kienholz, Paul Klee, Marie Laurencin, Fernand Léger, Julio Le Parc, Richard Long, Robert Longo, Markus Lüpertz, Alberto Magnelli, Aristide Maillol, Jason Martin, Mario Merz, Tomio Miki, Luciano Minguzzi, Joan Miró, Henry Moore, Giorgio Morandi, Jean-Michel Othoniel, A.R. Penck, Eggert Pétursson, Pablo Picasso, Bernard Piffaretti, Serge Poliakoff, Patrick Procktor, Robert Rauschenberg, Martial Raysse, Germaine Richier, Georges Rouault, Jan Schoonhoven, Kurt Schwitters, Sean Scully, Anj Smith, Kiki Smith, Wilhelm Sasnal, Frank Stella, Pierre Soulages, Yves Tanguy, Antoni Tàpies, Victor Vasarely, Claude Viallat, Alberto Viani, Maria Elena Vieira da Silva, Klaus Weber, Zao Wou-Ki, Erwin Wurm.

Kuvat: Jussi Koivunen / Sara Hildénin taidemuseo