Anna Retulaisen julkaisu Hiljaisuus on ilmestynyt

Anna Retulaisen julkaisu Hiljaisuus

Sara Hildénin taidemuseon julkaiseman näyttelykirjan artikkelien kirjoittajina ovat Juha-Heikki Tihinen ja Sonja Saarikoski.

Sara Hildénin taidemuseon julkaiseman runsaasti kuvitetun näyttelykirjan artikkelien kirjoittajina ovat kuvataiteen tutkija Juha-Heikki Tihinen ja kriitikko Sonja Saarikoski.

Taidehistorioitsija Juha-Heikki Tihinen on kirjoittanut näyttelyjulkaisuun artikkelin Anna Retulaisen taiteen ei-artikuloidusta ja kriitikko Sonja Saarikoski artikkelin Ajan kuvia. Näyttelyluettelossa on lisäksi Sara Hildénin taidemuseon museonjohtaja Päivi Loimaalan alkusanat sekä ma. näyttelyamanuenssi Aino Nurmesjärven kirjoittama biografia. Näyttelynjulkaisun on taittanut Jari Karppanen. Käännöksistä vastaavat Michael Garner, David Hackston, Sara Kauko ja Gerard McAlester.

Anna Retulainen on kriitikoiden ja suuren yleisön arvostama taiteilija, jonka esittävän ja abstraktin välillä liikkuva maalauskieli on samalla kertaa tunnistettava ja uudistuva. Hänet tunnetaan ekspressionistisista ja värikkäistä teoksista, joiden ensivaikutelma saattaa näyttää nopealta ja suoralta. Siveltimenvedot eivät ole kuitenkaan sattumanvaraisia, vaan teokset syntyvät yleensä pitkällisen ja tarkkaan harkitun prosessin tuloksena.

Anna Retulainen: Hiljaisuus on 106. osa Sara Hildénin taidemuseon julkaisuja -sarjassa. Vuonna 2021 julkaisusarjassa ilmestyivät kirjat Marcel Dzama: Tonight We Dance sekä Kari Vehosalo, joka on mukana Kauneimmat kirjat -kilpailun finaalissa. Kari Vehosalon kirjassa julkaistu Sanna Tirkkosen essee Vallan jännitteiset ilmapiirit palkittiin Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuspalkinnolla.

Anna Retulainen: Hiljaisuus

Julkaisija: Tampereen kaupunki / Sara Hildénin taidemuseo