Sara Hildénin taidemuseon johtajaksi valittiin Anna Hjorth-Röntynen

Kuvassa Sara Hildénin taidemuseon uusi johtaja Anna Hjorth-Röntynen

Tampereen kaupunginhallitus nimitti 30.5.2022 FT Anna Hjorth-Röntysen Sara Hildénin taidemuseon johtajaksi. Hjorth-Röntynen aloittaa tehtävässä 15.8.2022.

Anna Hjorth-Röntynen on työskennellyt aikaisemmin asiantuntijana taidehuutokauppa Bukowskilla ja museoamanuenssina Sara Hildénin taidemuseossa. Hjorth-Röntysellä on kokemusta kunnallisen taidelaitoksen johtamisesta toimittuaan viimeiset vuodet Vantaan taidemuseo Artsin päällikkönä. Lisäksi Hjorth-Röntynen tuntee Sara Hildénin Säätiön kokoelman rakentumisen vaiheet ja nykyisyyden. Hänellä on kyky kehittää ja vaalia Sara Hildénin taidemuseota ja sen perintöä.

Odotan innolla mahdollisuutta päästä jatkamaan Sara Hildénin Säätiön ja Tampereen kaupungin jo yli 40 vuotta kestänyttä hyvää yhteistyötä. Tavoitteenani on ennen kaikkea mahdollistaa Sara Hildénin taidemuseon pitkän ja määrätietoisen asiantuntijatyön jatkuminen

Anna Hjorth-Röntynen

Virkaa haki hakuaikana kahdeksan hakijaa, joista kuusi täytti asetetut kelpoisuusvaatimukset. Sekä Sara Hildénin Säätiö että Sara Hildénin museon johtokunta asettuivat yksimielisesti tukemaan Anna Hjorth-Röntysen valintaa museonjohtajaksi.

– Saamme Anna Hjorth-Röntysestä kokeneen, kansainvälisesti verkottuneen, asiantuntevan, helposti lähestyttävän ja realistisen johtajan, jonka käsiin on turvallista luottaa museotoiminnan murrosvaihe ainutlaatuisine rakennushankkeineen ja yhä laajenevan kansainvälisen toiminnan myötä kasvavine ja muuttuvine henkilöstötarpeineen. Erityisen kiehtovan tilaisuuden uudelle johtajalle tarjoaa mahdollisuus päästä kehittämään Sara Hildénin taidemuseon uudisrakennuksen toiminnallisuutta ja sisältöä Tampereen ainutlaatuisessa tapahtumaympäristössä, johtokunnan puheenjohtaja Kirsi-Kaisa Sinisalo sanoo.

Juha Ahonen
Kulttuurijohtaja