Sara Hildénin taidemuseoon haetaan museonjohtajaa

Sara Hildénin taidemuseon portaikko

Sara Hildénin taidemuseoon haetaan museonjohtajaa

Museonjohtajaa haetaan 1.4.2022 alkaen tai sopimuksen mukaan. Haku on käynnissä ja päättyy 15.3.

Sara Hildénin taidemuseo on Tampereen kaupungin ylläpitämä modernin taiteen ja nykytaiteen museo, jonne on pysyvästi sijoitettu Sara Hildénin Säätiön omistama merkittävä suomalaisen ja ulkomaisen taiteen kokoelma. Kokoelmaan kuuluu runsaat 5000 teosta ja säätiö kartuttaa kokoelmaa vuosittain. Museon toiminta perustuu Tampereen kaupungin ja Sara Hildénin Säätiön väliseen sopimukseen (1975). Museo avattiin yleisölle 11.2.1979.

Sara Hildénin taidemuseo vaalii Sara Hildénin perintöä ja huolehtii Sara Hildénin Säätiön kokoelman esilläpidosta ja hoidosta. Museo järjestää kokoelmaan perustuen modernin ja nykytaiteen vaihtuvia näyttelyitä. Näyttelyiden tutkimuksellinen valmistelu, julkaisutoiminta sekä erilaiset kävijäryhmät huomioiva yleisötyö ovat keskeisiä museon toiminnallisia painopistealueita. Sara Hildénin taidemuseo toimii kiinteässä yhteistyössä kotimaisen ja kansainvälisen taidemuseo- ja galleriamaailman kanssa.

Sara Hildénin taidemuseon uudisrakennushanke Finlaysonin alueelle on käynnissä. Uuden museon suunnitelma perustuu arkkitehtikilpailun voittajan, arkkitehti Janne Hovin ehdotukseen Lumen valo.

Haemme Sara Hildénin taidemuseolle museonjohtajaa 1.4.2022 alkaen tai sopimuksen mukaan.

Tarjoamme näköalapaikan suomalaisen ja ulkomaisen modernin ja nykytaiteen museon johtajana. Olet korkeatasoisen ja vaihtuvista näyttelyistään tunnetun taidemuseon johtaja. Kuulut Sara Hildénin Säätiön hallitukseen ja olet museon toimintaa ohjaavan Tampereen kaupunginhallituksen alaisen johtokunnan esittelijä sekä Sivistyspalveluiden/Kulttuurin palvelualueen johtoryhmän jäsen.

Kelpoisuusvaatimuksena on filosofian maisterin tutkinto, taidehistorian syventävät opinnot, hyvä museoalan tuntemus sekä molempien kotimaisten kielten ja englannin kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito.

Museonjohtajan tulee olla syvällisesti perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen nykytaiteeseen. Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää kokemusta taiteen parissa tapahtuvasta kansainvälisestä toiminnasta sekä kykyä verkostoitua suomalaisen ja kansainvälisen taidemaailman toimijoiden ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Museonjohtajalta odotetaan näkemystä taidemuseon tulevaisuudesta, toiminnasta ja tarpeista. Arvostamme kokemusta talous- ja henkilöstöjohtamisesta sekä viestinnästä. Säätiö kartuttaa kokoelmaa, ja museonjohtajalla tulee olla kyky täydentää kokoelmaa kunnioittaen sen henkeä.

Museonjohtaja osallistuu museon uudisrakennushankkeen edistämiseen.

Tampereen kaupunginhallitus valitsee Sara Hildénin taidemuseon johtajan (Sara Hildénin Säätiön ja Sara Hildénin taidemuseon johtokunnan annettua hakijoista lausuntonsa).

Lisätietoja tehtävästä antaa ke 9.3. klo 12-14 sekä pe 11.3. klo 12-14 kulttuurijohtaja Juha Ahonen, puh. 050 411 3033 ja ti 1.3. klo 12-14 sekä ma 7.3. klo 12-14 Sara Hildénin taidemuseon johtokunnan puheenjohtaja Kirsi-Kaisa Sinisalo, puh. 050 415 2015.

Pyydämme, että liität kopiot kelpoisuuden osoittavista tutkintotodistuksista sähköiseen hakemukseen Kuntarekryyn. Käytämme viroissa koeaikaa, joka vakituisessa virassa on kuusi (6) kuukautta.

Hakuaika päättyy 15.3.2022.

Virkaa haetaan Kuntarekryssä Hae työpaikkaa -painikkeesta. Ohjeita hakemiseen löydät Ulkoinen linkkihttps://www.tampere.fi/tyo-ja-yrittaminen/meille-toihin.html.

Sähköisten hakemusten tulee olla perillä klo 23.59 ja postitse saapuvien hakemusten klo 15.00 mennessä. Myöhässä saapuneita hakemuksia ei voida ottaa haussa huomioon.

Lisätietoa hakemisesta saat Monetra Pirkanmaan rekrytointipalveluista, puh. 040 806 3184, rekrytointi.pirkanmaa@monetra.fi