Sara Hildénin taidemuseon näyttelyvuosi 2023

Maalaus, jonka keskiössä on punaiseinäisen huoneen nurkka. Vihreämustat pysty- ja vaakalistat sekä keltaisen ja puunruskeat vaakalistat korostavat seinien ja tilan tyhjyyttä: maalauksen aiheena on arkkitehtoninen rakenne ja tyhjä tila.

Näyttely Thomas Houseago – WE with Nick Cave & Brad Pitt on esillä 15.1. asti. Helmikuun 11. päivä avautuva Jukka Mäkelän retrospektiivinen näyttely jatkaa Sara Hildénin Säätiön kokoelmataiteilijoiden esittelyjen sarjaa. Säätiön kokoelmaan perustuva kesänäyttely pohtii ihmisen, taiteen ja tilan suhdetta. Syksyn kansainvälinen näyttely julkistetaan myöhemmin.

Jukka Mäkelä 11.2.–21.5.2023

Jukka Mäkelä (1949–2018) oli yksi sukupolvensa merkittävimpiä taiteilijoita ja aikansa näkyvimpiä hahmoja Suomen taidekentässä. Mäkelä tunnetaan ennen kaikkea suurikokoisista ja ilmaisuvoimaisista akryylimaalauksistaan sekä rohkeasta materiaalinkäytöstään. Sara Hildénin taidemuseon retrospektiivinen näyttely esittelee Jukka Mäkelän tuotantoa 1970-luvulta eteenpäin.

Suomalainen luonto oli usein Mäkelän teosten lähtökohtana: vesi, lumi, kallio, valon taittuminen ja vuodenaikojen vaihtelu, mutta myös muut arkiset havainnot ympäristöstä. Lähes 50-vuotisen uransa aikana Mäkelä uudisti jatkuvasti ilmaisuaan: tuotantoon mahtuu niin herkkävireistä, konstruktivismin perinteeseen nojaavaa luontolyriikkaa kuin monumentaalisessa koossa toteutettua voimakasta, ekspressiivistä maalaamista.  Koko uransa ajan Mäkelää motivoi aiheen kehittely ja metamorfoosi. Lisäksi häntä innoittivat maalaamiseen liittyvät materiaalikokeilut ja tekniset innovaatiot.

Mäkelä valmistui Suomen Taideakatemian koulusta 1972 ja piti samana vuonna ensimmäiset huomiota herättäneet yksityisnäyttelynsä. Hänen teoksiaan oli jo varhain esillä myös ulkomailla, ja hän edusti Suomea Venetsian biennaalissa 1988. Mäkelän keskivaiheen uran retrospektio järjestettiin Kiasmassa 1999. Hänen edelliset laajat yksityisnäyttelynsä olivat esillä Helsingin Taidehallissa 2015 ja seuraavana vuonna Kuntsin modernin taiteen museossa.

Jukka Mäkelän takautuva näyttely jatkaa Sara Hildénin Säätiön kokoelmataiteilijoiden esittelyjen sarjaa. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan kuvitettu näyttelykirja, joka on osa arvostettua Sara Hildénin taidemuseon julkaisusarjaa. Kirjan artikkeleista vastaavat taidekriitikko Timo Valjakka sekä taiteilija Ian McKeever. Tekstit ovat suomeksi ja englanniksi.

Taiteen tiloja, tilojen taidetta 10.6.–3.9.2023

Sara Hildénin taidemuseon kesänäyttely tutkii tilaa. Näyttely perustuu Sara Hildénin Säätiön kokoelmaan ja se pohtii ihmisen, taiteen ja tilan suhdetta. Kautta aikojen taiteilijat ovat teoksissaan käsitelleet tilaan, tilallisuuteen, arkkitehtuuriin, rakennettuun miljööseen ja rakenteisiin liittyviä aiheita ja kysymyksiä.

Kesänäyttelyssä aihetta käsitellään erityisesti Sara Hildénin Säätiön taidekokoelman näkökulmasta. Teosten kautta tarkastellaan minkälaisia muotoja, tulkintoja ja kommentteja aihe on kokoelman teoksissa saanut. Mukana ovat muun muassa Antti Oikarinen, Silja Rantanen, Nina Roos, Jussi Niva ja Pentti Lumikangas, joilta jokaiselta nähdään laaja teoskokonaisuus. Näyttelyssä on myös Lucio Fontanan, Otto Bollin ja Victor Vasarelyn teoksia sekä otos Sara Hildénin Säätiön laajasta kineettisen taiteen kokoelmasta.

Kokoelmateoksia täydentävät näyttelyyn valmistuvat taideteokset, joita toteuttamaan museo on kutsunut kuvataiteilija Antti Oikarisen sekä taiteilijat Tommi Grönlundin ja Petteri Nisusen.

Taiteen tiloja, tilojen taidetta jatkaa museon teemoitettujen kokoelmanäyttelyiden sarjaa. Näyttely on saanut innoituksensa Sara Hildénin taidemuseon uudisrakennushankkeesta, jonka on kaavailtu valmistuvan Finlaysonin alueelle vuoden 2027 vaiheilla. Uudessa museorakennuksessa olisi tilat paitsi vaihtuvien näyttelyiden myös taidekokoelman esittelyyn.

Museonjohtaja Anna Hjorth-Röntynen

Näyttelypäällikkö Sarianne Soikkonen