Sukelluksia maalaukseen

Anna Retulainen, Painting in the air, 2008. Öljy kankaalle, 100 x 200 cm. Yksityiskokoelma. Kuva: Jussi Tiainen.

Yli 60-vuotiaiden yhteisötanssiryhmä Vapaavarsi esiintyy Sara Hildénin taidemuseolla.

Yhteisötanssiryhmä Vapaavarsi esiintyy Sara Hildénin taidemuseolla.

Esitykset elokuussa keskiviikkona 3.8. klo 12 ja sunnuntaina 7.8. klo 12.

Esityksen kesto 15 min. Esityksiin pääsee museon pääsylipun hinnalla.

Vapaavarsi on koreografi Marjo Hämäläisen vuonna 2010 perustama yhteisötanssiryhmä yli 60-vuotiaille tanssijoille. Nykyisessä kokoonpanossa tanssii toistakymmentä 60–87-vuotiasta tanssijaa. 25.5. ensiesityksensä saava koreografia Sukelluksia maalaukseen esitetään Sara Hildénin taidemuseolla Anna Retulaisen näyttelyn yhteydessä.

Tanssiesityksen lähtökohtana on Anna Retulaisen taide

Koreografian lähtökohtana toimii Anna Retulaisen maalaukset ja kysymys, milloin voi ajatella vain maalausta, eikä mitä se esittää? Vapaavarsi otti tämän Retulaisen esittämän haasteen vastaan sukeltamalla näyttelyn maalauksiin rohkeasti yksilöllisillä sooloilla. Juuri kuvataiteilijan uskallus on kiehtonut Hämäläistä: ”Olen aina ihaillut kuvataiteilijoiden rohkeutta. He luovat taidetta, miten se heistä tulee, eivätkä kysele! Olen joskus jopa hieman kateellinen tuosta pelottomasta inspiraation voimasta.”

Hämäläisen työskentelyssä kuvilla on tärkeä rooli. Koreografi kertoo näkevänsä esitykset ensin kuvina ja tapahtumina, joista hän lähtee liikkeelle. ”Retulaisen maalaukset täyttävät sielun ja mielen. Ne todella inspiroivat liikkeeseen ja antavat muutenkin voimaa. Sukelluksia maalaukseen -esityksessä Retulaisen maalausten muodot, tai esimerkiksi väri, ovat synnyttäneet kehollisen liikkeen, joka on sitten päätynyt koreografiaan mukaan. Tämä esitys ei kuitenkaan lähtenyt liikkeelle minusta, vaan Vapaavarren tanssijat halusivat tulla tänne esiintymään. Retulaisen teokset ovat useille heistä entuudestaan tuttuja, ja he ovat olleet erittäin vaikuttuneita tästä näyttelystä” Hämäläinen kertoo.

Katso! Sanoit sinä. Et voi olla katsomatta.” Ja minä katsoin, elin, liikuin… Kuvat kulkivat lävitseni, nostivat käteni, liikuttivat jalkojani, löysivät muodon minun kehossani. Minun kehoni tanssi ne todeksi minulle. Minun kehoni vapautti ne mielestäni, antoi niiden virrata minusta ulos.

Vapaavarren tanssija Marja Repo

Historian havinaa

Tanssiryhmä Vapaavarsi on esiintynyt Sara Hildénin taidemuseossa lukuisia kertoja. Museon kiehtovat näyttelyt ja näyttelysalien avara tila mahdollistavat liikkeen. Hämäläisellä on lämpimiä muistoja museossa esiintymisestä: ”Rakastan Sara Hildénin taidemuseota yli kaiken, ja minulla on pitkä yhteinen historia museon kanssa. Jo museon perustamisvuonna 1979 tanssin täällä Tanssiteatteri Mobitan riveissä. Silloinen museonjohtaja Timo Vuorikoski otti meidät aina avosylin vastaan ja sama tunnelma on säilynyt näiden kaikkien sitä seuranneidenkin vuosikymmenten aikana.”

Koreografi Marjo Hämäläinen on yhteisötanssitaiteilija, joka työskentelee erilaisissa ympäristöissä koreografia-, opetus- ja tanssitehtävissä. Sukelluksia maalaukseen -esitystä tukee Pirkanmaan Tanssin Keskus ry.

Olli Nordling.