WE-näyttelyssä luovuus voittaa tuhovoiman

Brad Pittin kaksi talon muotoista veistosta, jotka on valmistettu läpinäkyvästä platinasilikonista. Talon muodon sisällä erottuu materiaan ammutut luodit liikeratoineen, Teokset on asetettu jalustoille, joista toinen on terästä, toinen pähkinäpuuta.

Sara Hildénin taidemuseossa on esillä näyttely Thomas Houseago – WE with Nick Cave & Brad Pitt. Se on esillä 15.1.2023 asti.

Thomas Houseago on kuuluisa kuvataiteilija, joka asuu ja työskentelee Los Angelesissa. Muusikko Nick Cave ja näyttelijä Brad Pitt ovat hänen läheisiä ystäviään, jotka esittäytyvät nyt ensimmäistä kertaa kuvataiteilijoina.

Houseago on kertonut, että ilman näiden taiteilijaystäviensä tukea hän ei olisi pystynyt nousemaan yksityiselämäänsä kohdanneesta kriisistä ja jatkamaan työskentelyään kuvataiteilijana: Nick Caven ansiosta hän löysi tiensä takaisin taiteeseen ja Brad Pitt auttoi häntä löytämään uudelleen kuvanveiston.

”Minä olen me, WE”

Brad Pitt ja Nick Cave ovat tunteneet toisensa vuosikymmeniä. He tutustuivat vuonna 1991 Johnny Suede -elokuvan kuvauksissa. Thomas Houseago tapasi Pittin muutettuaan Los Angelesiin.

Kuusi vuotta sitten Pitt, joka oli aina haaveillut kuvanveistosta, alkoi viettää aikaa Houseagon studiolla. Siellä hän aloitti myös taiteellisen työskentelyn. Pitt esitteli Houseagolle vanhan ystävänsä Nick Caven. Lopulta Houseagon studio toimi sekä työskentelytilana että ystävien kohtaamispaikkana, ja siellä käydyissä keskusteluissa alkoi hahmottua uudenlainen taidekonsepti WE, johon sisältyy ajatus taiteen kollektiivisesta luonteesta.

Houseago kertoo siirtyneensä egoa korostavasta ajattelutavasta perustavanlaatuiseen oivallukseen: ”Minä en ole yksi minä. Minä olen me, WE!”

Houseagolle luovuus on perustavanlaatuinen inhimillinen ominaisuus, joka virtaa meissä kaikissa. WE-konseptista välittyy myös sanoma rakkaudesta, toivosta, ystävyydestä ja anteeksiannosta, jotka juhlistavat luovuuden voittoa tuhovoimasta.

Tukea elämän kriiseissä

WE on tarkoittanut taiteilijakolmikolle tukea niin elämän kriiseissä kuin taiteen teossa. Pitt muovaili kynttilänjalkoja yön yksinäisiä tunteja pelkäävälle Houseagolle, ja kertoi olevansa läsnä kynttilöiden palaessa.

Siinä vaiheessa, kun Cave ja Houseago eivät kumpikaan pystyneet tekemään taidetta, Cave ehdotti vaihtokauppaa: hän kirjoittaisi laulun, jos Houseago tekisi hänelle maalauksen. Pittiä Houseago opasti veistoksen tekniikoihin, ja innostui vähitellen itsekin uudelleen kuvanveistosta.

Pimeästä valoon

Thomas Houseago (s. 1972, Leeds, Iso-Britannia) tunnetaan etenkin suurikokoisista ihmishahmoisista veistoksistaan, joissa hän tutkii ihmisyyttä ja kehollista suhdettamme maailmaan. Houseagolle tämä näyttely merkitsee henkilökohtaista matkaa pimeästä valoon, henkisestä romahtamisesta toipumiseen ja toivoon. Hän on avoimesti kertonut palaavansa työstämään traumaa taiteessaan. Trauma saa ihmisen eristäytymään, sillä se tuntuu turvalliselta, mutta toipumisen kannalta on tärkeää etsiä yhteyttä toisiin ihmisiin. Houseagon mukaan yhteys toisiin voi löytyä myös taiteen kautta, ja näin taide voi toimia terapiana.

Näyttelyssä on esillä Houseagon veistosten lisäksi myös vuosien 2020–2022 aikana syntyneitä maalauksia, joita hän maalaa ulkona Malibussa. Ne esittävät ennalta arvaamatonta, salaperäistä luontoa. Samalla ne kuvaavat kaunistelemattomasti ihmisluonnon sisäisiä kamppailuja. Houseago tuntee syvää yhteyttä taidemaalari Vincent van Goghiin (1853–1890), jonka auringonkukista välittyy kauneutta samalla kun niistä paljastuu taiteilijan tuska.

Pirun elämä

Nick Caven (s. 1957 Victoria, Australia) hahmottelema ja käsin muovaama teossarja The Devil – A Life on valmistunut lontoolaisessa ateljeessa syyskuun 2020 ja elokuun 2022 välisenä aikana. Teoksessa näkyy Caven kiinnostus Staffordshiren viktoriaanisiin ”litteäselkäisiin” posliinifiguureihin, joita hän keräilee. Keraamiset pienoisveistokset ovat luonteeltaan uskonnollisia ja kuvaavat Pirun elämänkaarta syntymästä kuolemaan.

Näyttelyn jokaisen taiteilijan teoksissa on havaittavissa omassa elämässä tapahtuneet muutokset. Caven teoksissa muutos näkyy sarjassa keramiikkahahmoja, jotka kuvaavat pirun elämää viattomuudesta kokeneisuuteen ja oman kuolevaisuuden kohtaamiseen. Caven mukaan niin tämä keramiikkahahmojen sarja kuin kaikki hänen kirjoittamat laulunsa käsittelevät anteeksiantoa.

Ampuhaavoja taloveistoksissa

Brad Pitt (s. 1963 Oklahoma, USA) kuuluu aikamme arvostetuimpiin ja muuntautumiskykyisimpiin elokuvanäyttelijöihin. Taiteilijana Pitt on pääosin itseoppinut. Ensimmäisen oman kuvataiteellisen teoksen House-A-Go-Go (2017) hän rakensi Houseagon studiolta löytyneistä hylätyistä puu- ja kipsikappaleista.

Pittin teoksissa toistuu talon muoto. Teossarjan Self-inflicted Gunshot Wound to the House (2017, 2022) nimi viittaa poliisiraportin kylmän toteavaan kuvaukseen itsemurhan tehneen henkilön kuolinsyystä. Nyt kuolettava laukaus kohdistuu taloon. Talo on paitsi asuinsija, myös ihmisen itsensä vertauskuva. Talon muoto löytyy myös pronssiin valetusta sarkofagista Buried Needs (2022), joka kertoo haudatuista tarpeista ja toteutumattomista toiveista.

Pitt on kertonut, että hänelle taiteen tekeminen merkitsee syvällistä itsetutkiskelua.

Videolla museo-opas Inka Hannula kertoo näyttelystä: https://youtu.be/R-CTGtEg3cQ

Näyttelyn sivulle: https://www.sarahildenintaidemuseo.fi/nayttely/thomas-houseago-we/

Kuvan teokset: Brad Pitt, Self-inflicted Gunshot Wound to the House (2017) 2022. Platinasilikoni, kupari (kaliiperi 12, haulikoko 8,4 mm). Jalusta: teräs. Courtesy Studio BeeP, Los Angeles. Self-inflicted Gunshot Wound to the House (2017) 2022. Platinasilikoni, kupari (kaliiperi .308). Jalusta: pähkinäpuu. Courtesy Studio BeeP, Los Angeles. Kuva: Jussi Koivunen / Sara Hildénin taidemuseo